Wednesday, August 15, 2012

DIARI MAKANAN ....


Buatlah diari pemakanan !

Membuat diairi pemakanan adalah teman yang sangat beharga dalam membantu anda mencapai berat idaman.

Dengan mencatit setiap jenis makanan yang anda ambil setiap hari, anda akan dapat melihat corak pemakanan anda yang akan membantu kejayaan anda berdiet.  Dalam pada masa yang sama anda boleh menganalisa kesilapan anda jika terbabas sementara berdiet. Ia juga boleh menbantu anda memahami jenis-jenis makanan manakah yang jadi penghalang untuk anda menurunkan berat badan.

Anda juga akan lebih faham tabiat cara anda makan, mengenal jenis makanan yang menjadi penghalang, memahami emosi dan gaya hidup yang akan menjejaskan perhubungan anda dengan makanan yang anda makan.

Selalunya, dengan ada tempat yang sulit untuk anda mencatitkan emosi anda akan sangat membantu untuk anda memotivasikan diri dalam melakukan perubahan didalam hidup anda.

Didalam hal ini juga, jika anda menghadapi masalah didalam pemakanan anda maka berkongsi diari pemakanan dengan pakar pemakanan anda untuk dianalisa akan memudahkan proses mencari punca sebenar kenapa warna ketostix anda masih putih atau kenapa berat anda masih turun perlahan.

Banyak orang yang saya jumpa mengatakan bahawa tidak mengambil apa-apa makanan berkarbohidrat tetapi setelah dianalisa masih terdapat banyak makanan berkarbohidrat yang tersembunyi didalam makanan mereka. Besar kemungkinan kita masih belum betul-betul faham akan jenis-jenis makanan berkarbohidrat dan biarlah pakar pemakanan anda tentukan samada anda bebas karbohidrat atau tidak sebelum anda membuat andaian tersebut.

SD2 Wellness Centre

No comments:

Post a Comment